5 آوریل 2023- خوردن مقدار زیادی چربی خطر اختلالات متابولیک را افزایش می دهد، اما مکانیسم های پشت این مشکل به خوبی شناخته نشده اند. اکنون، زیست شناسان به یک یافته کلیدی در مورد چگونگی جلوگیری از اثرات مضر ناشی از رژیم غذایی پرچرب دست یافته اند.

مطالعه آنها درNature Communications  منتشر گردید.

تحقیقات UC Irvine بر روی یک کمپلکس پروتئینی به نام" [1]AMPK" متمرکز بود که تغذیه بدن را می سنجد و برای حفظ تعادل آن اقدام می کند. به عنوان مثال، اگر AMPK تشخیص دهد که میزان گلوکز پایین است، می تواند تجزیه لیپیدها را برای تولید انرژی به جای آن تقویت کند. دانشمندان می‌دانستند که مصرف مقادیر زیاد چربی، فعالیت AMPK را مهار می‌ کند و باعث می‌ شود متابولیسم از تعادل خارج شود. اما تا به حال، در مورد این که چگونه سلول ها این مکانیسم را مسدود می کنند، به ویژه در مدل های زنده به طور گسترده تحقیق نشده بود.

زیست شناسان UCI معتقد بودند که یک جزء از AMPK به نام SAPS3 نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. آنهاSAPS3  را از ژنوم گروهی از موش ها حذف کردند و به آنها وعده های غذایی حاوی 45 درصد چربی دادند. نتایج حتی برای تیم تحقیقاتی نیز شگفت ‌آور بود.

پروفسور Mei Kong، استاد بیولوژی مولکولی و بیوشیمی و نویسنده مسئول این مطالعه، گفت: حذف مؤلفه مهارکننده SAPS3،AMPK  را در این موش‌ها آزاد و فعال کرد و به موش ها اجازه داد با وجود خوردن مقدار زیادی چربی، تعادل انرژی طبیعی خود را حفظ کنند. ما از اینکه آنها چگونه وزن طبیعی خود را حفظ کردند و از چاقی و ابتلا به دیابت در امان ماندند، شگفت زده شدیم.

این کشف در نهایت می تواند منجر به ابداع راه جدیدی برای نزدیک شدن به درمان بیماری ها و مشکلات مرتبط با متابولیسم شود. دکتر یینگ یانگ، نویسنده اول این مقاله و محقق این پروژه در آزمایشگاه پرفسور کونگ، گفت: اگر این فعالیت بازدارنده را مسدود کنیم، می‌توانیم به مردم کمک کنیم AMPK خود را دوباره فعال کنند. این می تواند به غلبه بر اختلالاتی مانند چاقی، دیابت، بیماری کبد چرب و غیره کمک کند. مهم است که تشخیص دهیم عملکرد طبیعی متابولیک چقدر برای هر جنبه ای از بدن مهم است.

محققان در حال کار بر روی توسعه مولکول هایی هستند که می توانند SAPS3 را مهار کرده و تعادل متابولیسم را بازیابی کنند. آنها قصد دارند نقش SAPS3 را در شرایط دیگری که سیستم متابولیکی در آنها دچار اختلال می شود مانند سرطان و پیری، مطالعه کنند.

این کشف در حالی صورت می گیرد که بیماری های مرتبط با متابولیک مانند چاقی و دیابت همچنان در حال افزایش هستند. بر اساس گزارش فدراسیون جهانی چاقی، انتظار می رود بیش از نیمی از جمعیت جهان تا سال 2035 دچار اضافه وزن یا چاقی شوند، در حالی که در سال 2020 این رقم 38 درصد بود. بر اساس گزارش مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، انتظار می ‌رود تعداد افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان تا سال 2030 به 578 میلیون نفر افزایش یابد که 25 درصد بیشتر از سال 2019 است.

این پروژه توسط مؤسسه ملی بهداشت و انجمن سرطان آمریکا حمایت شد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/04/230405161412.htm

 



[1]AMP-activated protein kinase